چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

برای نخستین‌بار همه‌‌چیز برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه در حدود ۱۰روز دیگر قدم‌به‌قدم پیش می‌رود و همه به‌تدریج برای روز ۲۵ ژانویه آماده می‌شوند.

سوریه

استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه روز گذشته در ژنو براي تدارك اين مذاكرات به ديدار ديپلما‌ت‌هاي ارشد روسيه و آمريكا رفت تا مسائل باقيمانده را با آنها حل كند. پس از آنكه شوراي امنيت براي نخستين‌بار از زمان آغاز بحران سوريه قطعنامه‌‌اي را براي پايان دادن به بحران حدود 5ساله سوريه به تصويب رساند روند برگزاري مذاكرات صلح با حضور دولت و مخالفان سوريه در حال پيگيري است و حالا براي حل و فصل مسئله سوريه همه چشم‌ها به سوئيس دوخته شده است.

روز گذشته وي همچنين پس از ديدار با نماينده آمريكا و روسيه به ديدار سفراي هر پنج عضو دائم شوراي امنيت رفت تا انگليس، چين و فرانسه هم در جريان پيشرفت فعاليت‌ها براي اين مذاكرات قرار بگيرند. به‌نظر مي‌رسد كه همچنان تهيه فهرست گروه‌هاي مخالف كه براي شركت در مذاكرات مورد توافق باشند يك چالش جدي است.

دولت سوريه به‌صورت رسمي اعلام كرده درصورتي كه گروه‌هاي تروريستي از شركت در اين مذاكرات منع شوند حاضر به شركت فعالانه در نشست صلح ژنو است. خبرگزاري سانا گزارش داده كه مسئله وارد نشدن گروه‌هاي تروريستي به مذاكرات محور اصلي و مهم مدنظر دمشق است كه در گفت‌وگوهاي وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه با فرستاده سازمان ملل روي آن تأكيد شده است. وزير امور خارجه سوريه در مصاحبه‌اي با سانا همچنين تأكيد كرده كه دمشق خواستار اطلاع يافتن از اسامي هيأت مخالفاني است كه قرار است در مذاكرات صلح شركت كنند. او گفت: لازم است كه از اسامي هيأت مخالفان اطلاع حاصل كنيم چراكه هيأت ما نمي‌خواهد با چند شبح مذاكره كند.

معلم همچنين در بخشي از اين مصاحبه تأكيد كرد: عربستان و تركيه همچنان به قطعنامه‌هاي سازمان ملل احترام نمي‌گذارند و از تروريست‌ها حمايت مي‌كنند. اگر تركيه و عربستان و ساير حاميان تروريسم به اين قطعنامه‌ها احترام بگذارند و به حمايت از تروريسم پايان بدهند بخش اعظم بحران حل خواهد شد. گنادي گاتيلوف، معاون وزير خارجه روسيه هم در گفت‌وگو با خبرگزاري اينترفاكس اعلام كرده كه مشكلات مشخصي در مورد فهرست‌هاي سازمان‌هاي تروريستي وجود دارد و اين مسئله دقت و هماهنگي بيشتر را بين اعضاي گروه بين‌المللي حمايت از سوريه مي‌طلبد.

  • بازي مخالفان

معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرده كه امروز هيأت روسي اعزامي به ژنو ديداري را با برخي گروه‌هاي مخالف سوري كه در نشست رياض شركت نكرده بودند خواهدداشت. مقام‌هاي روسيه در زمان برگزاري نشست مخالفان سوريه به ميزباني عربستان به‌خاطر حضور گروه‌هاي تندرو و تروريستي مانند جيش‌الاسلام انتقاد كرده بودند.

اين در حالي است كه نماينده مخالفان سوريه در مذاكرات با دولت سوريه بارديگر درباره شركت در اين مذاكرات ابراز ترديد كرده است. به گزارش رويترز، رياض حجاب، هماهنگ‌كننده هيأت مخالفان سوريه كه قرار است با دولت دمشق مذاكره كند به بهانه شركت روسيه در عمليات عليه گروه‌هاي تروريستي حاضر در سوريه گفت: ما مي‌خواهيم مذاكره كنيم اما بايد شرايط آن مهيا باشد.

ما نمي‌توانيم درحالي‌كه نيروهاي خارجي در حال بمباران هستند با دولت مذاكره كنيم. رياض حجاب در ديدار با فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه همچنين با انتقاد از سياست‌هاي اوباما در قبال سوريه گفت: آمريكا در راستاي جلب رضايت روسيه از موضعگيري خود در قبال سوريه عقب‌نشيني كرده است. اين اعتقاد وجود دارد كه مذاكرات 25ژانويه كه براي نخستين‌بار با مشاركت قدرت‌هاي مهم صورت مي‌گيرد مهم‌ترين شانس براي بازگشت آرامش به سوريه است.

  • آزاد شدن 300كيلومترمربع از استان لاذقيه

عمليات 3‌ماه گذشته ارتش سوريه، نيروهاي دفاع ملي و مقاومت در شمال استان لاذقيه در شمال غرب سوريه، تاكنون به آزادي بيش از 300كيلومترمربع منجر شده است. ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت پس از افزايش فشارها در اين منطقه از پانزدهم مهرماه سال‌جاري عمليات استان لاذقيه را با كمك نيروي هوايي روسيه آغاز كرده‌اند و با حمايت حزب‌الله در 3‌ماه گذشته بيش از 300كيلومترمربع از خاك استان لاذقيه را از تروريست‌ها پاكسازي كرده‌اند.

کد خبر 321547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha